MegaGroup

MegaGroup

MegaGroup levert alles wat te maken heeft met watermanagement en wil bijdragen aan de wereldwijde grote wateruitdagingen vanuit de marktsegmenten irrigatie, zwembaden, geo-thermiek en livestock. Het bedrijf is niet alleen gevestigd in Veghel, maar te vinden in 7 landen in heel Europa. Het productenpallet is zeer divers: van kleine verpakkingen zoals lijm of onderdelen, tot volumineuze artikelen zoals een watertank van een paar duizend liter of kratten van 6 meter lang. Natuurlijk willen ze iedere bestelling het liefst in één keer bij de klant leveren. Deze combinatie van lengtegoed en kleine producten is niet voor iedere vervoerder vanzelfsprekend. Voor Van den Heuvel Logistiek wel. Net als de data-analyses en operationeel overleggen. Deze twee Brabantse partners hebben een samenwerking zoals het hoort: één waarvan ze beiden beter worden.

Annette van der Hoek is Supply Chain Manager bij MegaGroup en verantwoordelijk voor de volledige supply chain: denk aan warehouse operaties, distributiecentra (DC) en het vervoer van en naar deze centra. Haar collega Sander Willemse, Supply Chain Coördinator, is verantwoordelijk voor alle in- en uitgaande transporten van het DC in Veghel. Daarnaast houdt hij zich bezig met het Europees DC verkeer. Beiden zijn zeer tevreden over de samenwerking met Van den Heuvel Logistiek. Annette vertelt: “Onze bedrijven hebben dezelfde bloedgroep, dat merk je. Een Brabantse basis, middelgroot, professioneel maar wel laagdrempelig en persoonlijk. Van den Heuvel Logistiek kent onze business en weet precies wat er nodig is in onze markt. Zij spreken dezelfde taal als onze medewerkers en klanten. Bovendien zijn ze flexibel in hun dienstverlening: ze leveren maatwerk. De combinatie van lengtegoed en kleine producten is onderscheidend.” Sander vult aan: “De lijntjes zijn kort en we kunnen snel schakelen. De medewerkers van Van den Heuvel Logistiek voelen bijna aan als eigen collega’s.”

"Van den Heuvel Logistiek is zoveel meer dan een vervoerder: met data- analyses, operationeel overleggen en warehousing services voegen zij waarde toe aan onze business."

Sander Willemse - Supply Chain Coördinator, MegaGroup

Warehousing met extra service

MegaGroup had ademruimte nodig; ze hadden te weinig opslagruimte. Van den Heuvel Logistiek had de ruimte én de service om dit op te lossen. “Bij Van den Heuvel Logistiek staan 3.500 pallets van ons in opslag. De dienstverlening gaat verder dan wat vierkante meters beschikbaar stellen. Zo verzorgen de medewerkers van Van den Heuvel Logistiek orderpicking op palletniveau, het tellen en rapporteren van voorraden zodat afwijkingen meteen zichtbaar zijn en ze geven volledig inzicht zodat we zelf ‘in control’ zijn. We hebben rechtstreeks toegang tot hun Warehouse Management Systeem (WMS) en zien zo realtime wat de voorraadstand van een product is, wat er binnenkomt en wat er uit gaat. Alles is up to date. Orders kloppen we rechtstreeks in en Van den Heuvel Logistiek vervoert ze naar klanten in Nederland en België. Ideaal.”, aldus Sander.

“Dit is echt een win-win situatie”, vertelt Annette, “Wij hadden ruimte nodig en Van den Heuvel Logistiek had ruimte over. Ze reden toch al iedere dag naar onze locatie voor het ophalen van 3 à 4 trailers, nu rijden ze niet leeg heen, maar nemen ze de producten mee die wij hier zelf picken. Dat typeert onze samenwerking met Van den Heuvel Logistiek: we zoeken altijd naar manieren om elkaar beter te maken. Deze nieuwe dienstverlening zijn we 2 jaar geleden samen opgestart en dat hele proces is probleemloos verlopen.”

Winst dankzij data-analyses en operationeel overleggen

Het meten van de leverperformance is natuurlijk belangrijk, maar Van den Heuvel Logistiek gaat verder dan dat. Met brondata analyseren zij het transport op alle mogelijke manieren. Met maar één doel: kijken waar ze samen met de klant kunnen verbeteren. Het kan namelijk altijd efficiënter, slimmer, voordeliger of duurzamer. Dit bespreken ze één keer in de 6 à 8 weken, waarbij Annette en Sander aan tafel zitten met de accountmanager en operationeel directeur van Van den Heuvel Logistiek. Annette vertelt het belang van deze afstemmomenten: “Wij houden zelf rapportages bij en Van den Heuvel Logistiek komt met een data-analyse. Deze gegevens leggen we op elkaar om te toetsen: zo verbeteren we de kwaliteit van de data en houden we elkaar scherp.”

Sander vult aan: “Zo weten we, naast de leverperformance, precies de kosten per zending, het gemiddelde gewicht, waar de zendingen overal worden geleverd, in welke delen van het land het zich concentreert en in welke hoeken we minder vaak komen. Power-BI maakt deze gegevens levendiger en overzichtelijker. Het helpt om slimmer te werken. Zo hebben we bijvoorbeeld gekeken naar grote klanten en zijn we afgestapt van een vast verzendtarief in heel Nederland. Het is niet fair om voor iemand die om de hoek zit evenveel te rekenen als iemand die in Groningen geleverd wil hebben, omdat die kosten gewoonweg hoger zijn.” “En soms leidt het niet tot actie, maar beantwoorden de gegevens een vraag. Zoals ‘hoe komt het dat de kosten hoger zijn?’ Als je dan in de kostenanalyse ziet dat er grotere shipments zijn geweest, verklaart dat de stijging. Het bevestigt dus ook dat je goed bezig bent.”, aldus Annette.

Geen klachten, wel tevreden klanten

En dat willen ze natuurlijk, goed bezig zijn. Alles voor tevreden klanten. En die heeft MegaGroup zeker: klanten zijn positief, er zijn vrijwel geen klachten en nagenoeg geen schades. Natuurlijk zijn er altijd uitdagingen, vertelt Sander: “In 2021 hadden veel bedrijven een tekort aan chauffeurs en vrachtwagens, ook Van den Heuvel Logistiek. Daardoor konden we niet altijd binnen 24 uur leveren. Dat zijn zaken die we monitoren, samen met Van den Heuvel Logistiek. Wat zijn de verwachtingen, wat kunnen we beloven? Er wordt niks achtergehouden en altijd open kaart gespeeld. Dat waardeer ik zo aan Van den Heuvel Logistiek. We kunnen problemen bespreken en aanpakken.

Kortom: “We zijn erg tevreden over de samenwerking.”, vertelt Sander. “We houden elkaar constant scherp, spreken dezelfde taal en we krijgen overal antwoord op. Het wagenpark is netjes, de vrachtwagens staan nooit stil met pech, de chauffeurs zijn vriendelijk, ze leveren de combinatie lengtegoed en kleine producten, bieden warehousing dienstverlening én denken mee aan de hand van data-analyses en operationeel overleggen. Dat is partnerschap.”, aldus Sander. “Op naar de toekomst, waar we onder andere aan de slag gaan met het thema duurzaamheid. We kijken daar vol vertrouwen naar uit!” sluit Annette af.

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt deze website gebruik van Cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.